loading...
بنیاد نیکوکاری دست های مهربان
محمد رضا بازدید : 47 شنبه 22 شهریور 1399 نظرات (0)

کدام‌یک  مناسب تحصیل کودکان نیازمند هستند؟

هر سال با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی، شور و شوق وصف‌ناپذیری دانش‌آموزان، معلمان و والدین را فرا می‌گیرد و خانواده‌ها از یک ماه قبل بازگشایی مدارس در پی تدارک برای تحصیل فرزندان خود به فکر تهیه لوازم تحصیل فرزندانشان هستند، مغازه‌های نوشت‌افزار و پوشاک، کیف و کفش رونقی می‌گیرد و بوی ماه مدرسه به مشام می‌رسد.

اما امسال کرونا، این مهمان ناخوانده که چند ماهی است به قول معروف کنگر خورده و لنگر انداخته است، تمام برنامه‌ها را به هم زد و استرس ناشی از ترس از این ویروس به خانواده‌ها اجازه نداد مثل سال‌های قبل به فکر خرید لوازم مدرسه باشند و بر عکس بجای شور و اشتیاق بازگشایی مدارس، نگران به خطر افتادن سلامت فرزندانشان هستند. بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه آنانی که دارای دانش‌‌آموز پیش‌دبستانی و یا ابتدایی هستند بر سر دوراهی رفتن یا نرفتن فرزندشان به مدرسه قرار گرفته‌اند. حال که با تصمیم وزارت آموزش و پرورش قرار است زمان بازگشایی تقریباً دو هفته زودتر از هر سال باشد، استرس و نگرانی خانواده‌ها نیز بیشتر شده است. در این میان خانواده‌هایی هستند که به فکر یک سال عقب افتادن فرزندانشان از درس و مدرسه افتاده و می‌گویند، نمی‌توانیم در این شرایط با جان فرزندان‌مان بازی کنیم و چه بهتر امسال اصلاً درس نخوانند و به مدرسه نروند.

 

بلاتکلیفی ۱۵ میلیون دانش آموز ایرانی

شش ماه برنامه‌ریزی وزارتخانه آموزش و پرورش در رابطه با زمان و چگونگی بازگشایی مدارس حاصلش شده است؛ بلاتکلیفی مطلق ۱۵ میلیون دانش‌آموز ایرانی. تعدد تصمیم‌ها از سوی مسئولین این وزارتخانه آن‌قدر زیاد است؛ که حتی در فاصله چند ساعت، گفته‌های خود آنها هم تغییر می‌کند. رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش، اعلام کرد خانواده‌ها برای کسب تکلیف با مدارس تماس بگیرند و چند ساعت بعد از آن، وزیر آموزش و پرورش آن را تکذیب کرد و کلاس‌های حضوری را در تمام مناطق قطعی دانست. شش ماه برنامه‌ریزی برای تهیه شیوه‌نامه حضور دانش آموزان در مناطق زرد، سفید و قرمز، تهیه نرم‌افزار برای آموزش مجازی، برگزاری کلاس‌های توجیهی برای معلمان و آماده‌سازی بسترهای مناسب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، همه و همه درست دو روز پیش از بازگشایی مدارس با ابلاغ یک بخشنامه لغو شده است.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:«آموزش و پرورش، در چهارچوب اعلام شده ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص بازگشایی مدارس پیش می‌رود و تابع آنها است؛ از این رو در حوزه سلامت کوچکترین عدولی نخواهیم داشت.»
وی افزود: همچنین آموزش و پرورش نگران بود تصمیم اشتباهی گرفته نشود که سلامت دانش آموزان را به خطر بیندازد؛ به همین دلیل نتیجه بر آن شد که به تصمیمات وزارت بهداشت و درمان، اعتماد کنیم.

«محسن حاجی میرزایی» جمعه شب در شبکه یک سیما در پاسخ به این پرسش که «آیا بچه‌های شما و سایر وزرا به مدرسه می‌روند یا معلم به خانه‌شان می‌آیند؟»، افزود: فکر می‌کنم حداقل دیانت اقتضا می‌کند، اگر برای بچه‌های خودمان تصمیم می‌گیریم، همین باشد؛ بچه‌های مردم با بچه‌های خودم فرقی ندارند.

حاجی میرزایی افزود: با بازگشایی مدارس امسال ۱۵ میلیون دانش آموز در سراسر کشور با نظارت دقیق همکاران ما مشغول به تحصیل می‌شوند و همه ما نیز در تأمین سلامتی دانش‌آموزان در مدارس مسئول هستیم. وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر در خانواده‌ها فردی مبتلا به کرونا باشد یا دانش‌آموزی کوچک‌ترین علائمی از سرمایه خوردگی داشته باشد نباید در مدرسه حاضر شود.

وزارت آموزش‌ و پرورش تقریباً از نیمه‌های تابستان با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع ویروس کرونا در کشور شیوه‌نامه‌هایی را برای بازگشایی مدارس به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرده است.

اولین تناقض در تصمیم تازه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر آموزش حضوری دانش‌آموزان نسبت به شیوه‌نامه منتشر شده توسط خود این وزارتخانه به چشم می‌آید. در این شیوه‌نامه اعلام شده بود آموزش محصلان در مناطق قرمز به طور کاملاً غیرحضوری، در مناطق زرد به صورت نیمه حضوری و در مناطق سفید حضوری و عادی خواهد بود. اما در آخرین اظهارات مطرح شده از سوی مسئولین بر حضور دانش‌آموزان در تمام مدارس برای  ۱۵ شهریور ماه تأکید می‌شود. هر چند وزارت آموزش و پرورش از خانواده‌هایی که در مناطق زرد و قرمز هستند خواسته در این چند روز با مدرسه فرزندانشان در تماس باشند و از آنها برای حضور دانش‌آموزان کسب اطلاع کنند.اما آموزش و پرورش در حال حاضر با توجه به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، قاعده اصلی را بر آموزش حضوری دانش‌آموزان قرار داده و در این خصوص به منظور حفظ سلامت دانش آموزان و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی دستورالعملی با ۱۲ بند را به مدارس ابلاغ کرده است.

در این بخشنامه آمده است: پیرو دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا در مدارس، سال تحصیلی جدید برای کلیه دوره‌ها و پایه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی از ۱۵ شهریور ماه به صورت حضوری آغاز و کلیه مدارس باز و کلاس‌ها در کلیه پایه‌های تحصیلی دایر خواهند بود.

بند‌ دوم این بخشنامه‌، باز بودن مدرسه و ارائه آموزش‌های حضوری به دانش‌آموزان را اصل مهمی در تربیت اعلام کرده و اولویت را با کلاس‌های حضوری دانسته است.

در پایان این بخشنامه تأکید شده است که آموزش و توجیه والدین به منظور رعایت برخی موارد مورد‌ توجه است که در این راستا تهیه روزانه ماسک و ملزومات بهداشتی برای فرزندان و آموزش مستمر نحوه شستشوی دست و صورت را عنوان کرده است.

عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با این اقدام مخالفت کرده و در نامه‌ای به ستاد ملی مبارزه با کرونا نوشته است: «از مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا، جداً تقاضا می‌کنیم ضمن اعمال قاطعیت در اجرای دستورات بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در تمام استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری فرمایند.» آقازاده بازگشایی حضوری مدارس را «به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌های آنها» و همچنین «دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولین غیرمرتبط با امور بهداشتی» دانسته است. آرش حسینی میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم در توییتی از رئیس‌جمهور خواسته توصیه جامعه پزشکی را جدی گرفته و مانع از بازگشایی حضوری مدارس شود.

دکتر محمدرضا هاشمیان‌، فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه بهشتی در مورد بازگشایی مدارس در یک لایو اینستاگرامی گفت:«اگر گرفتار کرونای کودکان شویم کشوری نیستیم که بتوانیم مقاومت کنیم. این تصور که بچه‌ها مبتلا به کرونا نمی‌شوند غلط است. بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یوهای ما امکانات و متخصصان کافی برای ارائه خدمات به این بیماران را ندارند.»

در شرایطی که این بیماری ماه‌ها مهمان ما خواهد بود مسئله آموزش چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری و مجازی، برای بسیاری از کودکان که نیازمند کمک هزینه‌هایی برای تأمین مایحتاج خود می باشند دغدغه‌ای بسیار بزرگ است و این سؤال مطرح می‌شود که مسئولین هرگز شرایط و وضعیت این کودکان را مدنظر قرار داده اند یا نه؟!

کودکان نیازمند که تحصیل حق مسلم آنها به شمار می آید در صورت غیر حضوری بودن مدارس مسئله اینترنت، تلفن همراه یا تبلتی برایشان مورد توجه قرار می گیرد که بتوانند از طریق آن با معلم خود ارتباط برقرار کنند؛ آموزش ببینند و تکالیف خود را انجام دهند.در صورتی که خانواده آن ها نتوانند این شرایط را برای این کودکان فراهم کنند  آنها از تحصیل باز خواهند ماند از طرف دیگر حضور تعداد زیادی از دانش آموزان در مدرسه و تعامل و برخورد آن ها با هم احتمال ابتلا به بیماری را بسیار افزایش می دهد؛ در چنین شرایطی، این سؤال مطرح می‌شود و با وجود چنین امکاناتی چگونه این کودکان نیازمند به تحصیل خود ادامه دهند؟ ساده‌ترین راه از نظر خانواده این کودکان نیازمند برای حل چنین مشکلی ترک تحصیل کودکانشان است.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 90
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 62
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 83
  • بازدید سال : 28,033
  • بازدید کلی : 43,348