loading...
بنیاد نیکوکاری دست های مهربان
محمد رضا بازدید : 30 یکشنبه 02 شهریور 1399 نظرات (0)

کمپین های لوازم‌التحریر اهدایی

با نزدیک شدن به ماه مهر شور شوق کودکان برای خرید لوازم‌التحریر مدرسه از چشم‍هایشان نمایان است خرید کیف و کفش نو، مداد، پاک کن و دفترهای رنگارنگی که بوی تازگی و سال جدید تحصیلی را برای همه ما یادآور می شود.

در این بین هستند کودکانی که برای تهیه این لوازم‍التحریر توانایی مالی ندارند و حتی در مواقعی به علت وجود مشکلاتی قادر به ادامه تحصیل نیستند؛ تحصیل کوچکترین حق همه کودکان است. حسرت و ناتوانی خرید ملزومات مدرسه نباید مانعی برای دست یافتن به این حق باشد.

با نزدیک شدن به ماه مدرسه موسسات خیریه کمپین‍هایی را جهت اهدای لوازم‌التحریر برای کمک به این کودکان تدارک می بینند و سعی دارند که شرایط شاد کردن این کودکان و باز گرداندن خنده و امید به دلهایشان را فراهم و آنها را راهی محیطی پر از انرژی کنند که به آن تعلق دارند.

برگزاری این کمپین‍ها با توجه به بزرگ یا کوچک بودنشان با مشکلات و مسائل فراوانی همراه خواهند بود و میزان ثمربخشی و اتلاف منابع و انرژی در این کمپین‍ها باید سنجیده شود و روند رو به بهبودی را طی کنند. در این متن اشاره‍ای کوتاه خواهیم داشت به موانعی که بر سر راه اثر بخشی کمپین‍ها به حساب می‍آیند.

 

نداشتن اطلاعات کافی و موثق

کمپین‍هایی که تمام انرژی خود را صرف جمع‍آوری لوازم‌‍التحریر اهدا شده می‍کنند با این مشکل مواجه می‍شوند که آماری صحیح از تعداد دانش آموزان نیازمند و جنسیت آنها در دسترس ندارند و گاه کمک‍های جمع آوری شده با مشکل کم بودن مقادیر مواجه می‍شوند و یا ملزومات تحصیلی به کودک مستحق ارائه نمی‍شود و در مواقعی لوازم‌التحریر اهدایی با جنسیت کودکان مطابقت ندارد. برای از بین بردن این ناهماهنگی‌ها راه‍حل ساده‍ای ارائه می‍شود؛ به‌روز‌رسانی اطلاعاتی که از کمپین‌های گذشته موجود بوده، متمرکز کردن همه اطلاعات پراکنده در قالب پرونده‍ای برای کودک و خانوادهاش و پیش‍بینی دقیق نیازهای آتی این کودکان می‍تواند باعث به وجود آمدن کمپین‍های موفق و ثمربخش شود.

 

عدم شناخت نیازهای کودکان مناطق محروم

گاه جمع‍آوری لوازم‌التحریر اعم از کیف مدرسه، کفش نو، کتاب، دفتر و سایر لوازم‌التحریر اهدا شده برای بعضی مناطق کافی نیست. نیازسنجی دقیق می‍تواند نیازهای بنیادی  این کودکان را آشکار کند نیازهایی چون عدم وجود مدرسه یا چهار دیواری به عنوان کلاس درس، نداشتن میز، نیمکت، تخته سیاه و..

برقراری ارتباط با مسئولین آموزش پرورش چنین مناطقی و به دست آوردن اطلاعاتی دقیق می‍تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند و همچنین نیاز مستمر برگزاری این کمپین‌ها در طول سال تحصیلی نه فقط با شروع سال جدید نیز تاثیر زیادی در ثمربخشی این کمپین‍ها خواهد داشت.

محمد رضا بازدید : 28 یکشنبه 02 شهریور 1399 نظرات (0)

کمپین اهدای لوازم التحریر

کمپین‍های زیبای کمک به کودکان حرکت خیرخواهانه است که ابعاد بسیار گسترده‍ای دارد. در این متن مجالی برای مطرح کردن جزئیات این حرکت بزرگ نیست، ولی امید است بتوانیم ابعادی از این کمپین‍های لوازم‌التحریر اهدایی را آشکار سازیم.

با شروع سال تحصیلی و نیاز برای خرید لوازم مدرسه بنیادها و موسسات خیریه برای فراهم کردن لوازم‌التحریر کودکان نیازمند، به تکاپو می افتند و شرایط مساعد برای ادامه تحصیلشان را فراهم کنند تا هیچ کودکی از لذت ماه مهر و گذراندن زمان در محیط سالم مدرسه محروم نماند.

لوازمی چون روپوش نو، کتاب، دفتر جدید، مداد، تراش و پاک کن و البته کمک هزینه‌ای برای گذراندن سال تحصیلی کمک‌هایی هستند که کودک محصل در حالت طبیعی به آن نیاز دارد و کمپین‌هایی در راستای این هدف چه به صورت کمک‌های مجازی و چه به صورت کانکس‌های حضوری برگزار می شوند که محلی برای جمع‌آوری لوازم‌التحریر اهدایی و سایر کمک‌های نقدی از سمت قلب های مهربان هستند.

تعیین جامعه هدف و داشتن اطلاعات کافی از کودکان مناطق محروم، اطلاع از شرایط و امکانات مدارس این مناطق و تهیه لیستی از نیازمندی‌های این کودکان چه به صورت لوازم‌التحریر مورد نیاز و چه به صورت امکاناتی مانند نیمکت، تخته سیاه، بخاری و… باعث موفق بودن کمپین‌ها و افزایش میزان کارایی این کمپین‌ها می شود.

با شرکت در کمپین لوازم التحریر و کمک به این خانواده‌ها در تهیه لوازم مدرسه و کمک هزینه این کودکان و خانواده‌شان، یکی از بزرگترین معظلات تحصیلی کشور بهبود خواهد یافت. زمانی که یک کودک از تحصیل محروم می شود، مشکلات و مصائب بسیاری را به همراه خواهد داشت. از آنجا که بیشتر این کودکان زودتر وارد بازار کار شده و درگیر شغل های کاذب سر چهارراه‌ها می شوند؛ به کودکان کاری تبدیل می شوند که هیچ امنیت و سلامتی نخواهند داشت یا به دلیل عدم تربیت صحیح به راه های نادرست کشیده می شوند؛ بسیاری از موارد بزه‌کاری در کودکان و نوجوانان دلیل عدم راه‌یابی آنها به مدارس می باشد و مسائلی از این دست در آینده، جامعه را با معضلات زیادی روبرو خواهد ساخت لذا ضروری است که بیشترین توجه به این کودکان شود.

 

*بسترسازی آموزشی – تحصیلی توسط بنیاد برای کودکان اوتیسم کشور

 

#بنیاد_نیکوکاری_دستهای_مهربان

محمد رضا بازدید : 25 شنبه 01 شهریور 1399 نظرات (0)

نگاهی بر جشنواره حمایتی –  تحصیلی مداد نارنجی

هرساله با نزدیک شدن به ماه مهر و بازگشایی مدارس هستند کودکانی که خانوادهایشان در تأمین معیشت خود دچار مشکل اند و توانایی تهیه لوازم التحریر برای ادامه تحصیل کودکان خود را ندارند. لذا کمپینی تحت عنوان “مداد نارنجی” در راستای حمایت و یاری رساندن به دانش آموزانی که استطاعت مالی برای ادامه تحصیل خود را ندارند، توسط بنیاد نیکوکاری دست های مهربان راه اندازی شد تا بتوان به آینده تحصیلی این کودکان نیازمند کمک شود.

کمپین حمایتی –  تحصیلی مداد نارنجی، یک کمپین بسیار گسترده در سطح کشور می باشد که درصدد حمایت از ادامه تحصیل دانش آموزان نیازمند برگزار می شود. این کمپین حمایتی –  تحصیلی تاکنون در شهرهایی از قبیل: تهران، تبریز، یزد، سیستان و بلوچستان، شیراز، اصفهان، ساری، البرز، خوزستان، گچساران، مراغه و…  برگزار شده است.

این کمپین به دلیل گستردگی و وسعت ملی – کشوری خود مورد توجه بسیاری از هنرمندان و سیمای ملی کشور قرار گرفت به نحوی که برنامه “خانواده یک” شبکه یک از مدیر عامل بنیاد دست های مهربان، دکتر شهرام فرجی در جهت تبیین هرچه بیشتر کمپین مداد نارنجی به عنوان میهمان و کارشناس حوزه نیکوکاری دعوت نمود.

همچنین هنرمندانی همانند: فریبا نادری، متین ستوده، پرستو صالحی، مارال فرجاد، وحید شیخ زاده، نیما نکیسا، محسن افشانی، نیما رئیسی، نیما کرمی، محمد رضا عیوضی و… از حامیان کمپین حمایتی –  تحصیلی مداد نارنجی در سال های اخیر بوده اند.

دکتر شهرام فرجی، بنیان گذار و مدیرعامل بنیاد نیکوکاری دست های مهربان در رابطه با انتخاب نام  “مداد نارنجی” برای این کمپین حمایتی –  تحصیلی گفتند: رنگ نارنجی نشانگر عشق، امید و ایثار است. رنگی که بی هیچ تنش و جهت گیری خاصی می باشد و برای همگان آشنا و بیانگر پیام یاری رساندن به یکدیگر، به همین دلیل نام این کمپین را مداد نارنجی گذاشته ایم تا بگویم با پیوستن مردم مهربان ایران زمین به این کمپین می توان در قبال کودکان نیازمند عشق و ایثار به خرج داد و با فراهم آوردن شرایط مناسب تحصیل برای کودکان این سرزمین آینده ی این جامعه را از هم اکنون تأمین کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد این کمپین های حمایتی –  تحصیلی با هدف کمک به دانش آموزان نیازمند موجب موازی کاری نمی شود گفتند: خیر، ما تمام اقدامات حمایتی خود را بر اساس مطالعات و بررسی های کارشناسان حمایتی و مددکاری خود انجام می دهیم همچنین در این راه از آمارهای آموزش و پرورش مناطق محروم، فعالان اجتماعی هر منطقه استفاده میکنیم تا این کمک ها به دست جامعه هدف کمپین برسد.

شایان ذکر است تاکنون در چهار دوره این کمپین که امسال تحت عنوان جشنواره “مداد نارنجی” برگزار می شود بالغ بر ۳۰,۰۰۰ بسته تحصیلی شامل لوازم التحریر، کیف، کفش و پوشاک به دانش آموزان نیازمند اهدا شده است.

محمد رضا بازدید : 30 شنبه 01 شهریور 1399 نظرات (0)

فعالیت های بنیاد در زمینه تحصیل کودکان اوتیسم

در حال حاضر ایران تنها ۴ مدرسه پسرانه برای کودکان طیف اوتیسم دارد که این مدارس در داخل استان تهران متمرکز هستند. کودکان طیف خوب و متوسط در این مدارس پذیرش می شوند و تعداد بسیار اندکی از کودکانی که عملکرد بالایی دارند می توانند در مدارس عادی استان تحصیل کنند اما کودکانی که عملکرد آن ها متوسط به پایین می باشد نه تنها مدرسه مناسب با شرایط خود ندارند بلکه برای آن ها هیچ سیستم آموزشی تعریف نشده است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته و آمارهای جهانی نرخ شیوع اوتیسم در یک دهه گذشته رشد پیدا کرده بطوری که در مقایسه با دهه های پیشین خود ۲۰ برابر شده و بدین جهت ضروری می باشد که بستر های  مناسب برای این عزیزان در کشور ایجاد شود.

دراستان اصفهان با توجه به اینکه ۴۰ درصد از دانش آموزان مدارس استثنائی را کودکان اوتیسم تشکیل می دهند ایجاد زیر ساخت های آموزشی – درمانی از ضرورت های توسعه ای استان محسوب می شود. درهمین راستا بنیاد نیکوکاری دست های مهربان در سال ۱۳۹۶ پروژه ساخت مرکزی آموزشی – درمانی را در این استان کلید زد. این مرکز آموزشی بصورت کاملا تخصصی برای کودکان اوتیسم طراحی شده بطوری که در رنگ های به کارگرفته شده در آن سعی شده از رنگ های خنثی استفاده شود زیرا که این عزیزان به محرک ها واکنشی فراتر از حد معمول دارند همچنین تمامی استاندارد های جهانی در زمینه محیط های آموزشی کودکان اوتیسم در فرآیند ساخت این مرکز آموزشی – درمانی رعایت شده است.

این مرکز در زیربنای بالغ بر ۱۷۰۰ متر ساخته شده و شامل ۴۸ فضای هوشمند می باشد و خدماتی از قبیل: توانبخشی، گفتار درمانی، رفتار درمانی، فیزیوتراپی و … برای دانش آموزان ارائه می دهد. اعتباری که برای ساخت و تجهیز آن توسط  بنیاد نیکوکاری دست های مهربان اختصاص داده شد مبلغی بالغ بر ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/ ۸۰ میلیارد ریال بود. همچنین مدیریت این مدرسه تحت نظارت بنیاد نیکوکاری دست های مهربان می باشد که توسط نیروی انسانی متعهد و متخصص اداره خواهد شد.

از مشکلات ساخت چنین مراکزی می توان به هزینه ساخت بالای آن با توجه به استاندارد های متفاوت آن با مدارس عادی اشاره نمود زیرا که این مراکز آموزشی باید دارای کلاس هایی با متراژ بالا باشند بدین جهت که کودکان اوتیسم با توجه به حساسیت های بالای خود به فضای آموزشی بیشتری نیاز دارند. همچنین طراحی نورپردازی در این مراکز باید کاملا تخصصی باشد تا واکنش های کودکان اوتیسم به خصوص آن دسته از کودکانی که از اختلالات شدید رنج می برند به حداقل خود برسد.

بنیاد نیکوکاری دست های مهربان در روند مهیا سازی این مرکزبنابرپیشنهادات کارشناسان آموزش و پزشکان حوزه کودکان اوتیسم سعی نموده از رنگ های بنفش و صورتی برای اتاق ها استفاده کند، زیرا که این رنگ ها تسکین دهنده هستند همچنین در زمینه سازمان دهی فضا از دیوارهای خمیده استفاده شده زیرا که به برخی از کودکان طیف اوتیسم کمک می کند تا راه خود را در ساختمان بیابند، چرا که آن ها دوست دارند انحنا را دنبال کنند و از گوشه های تیز دوری میکنند. در زمینه گرمایش و تهویه تلاش شده تا امکان استفاده از هوای تازه برای کودکان مهیا باشد زیرا که کودکان طیف اوتیسم نسبت به بو یا هوای آلوده واکنش های شدید جسمی نشان می دهند در بخش گرمایش هم سیستم گرمایش از کف تعبیه شده است.

در مجموع این مدرسه کاملا بر اساس استاندارد های جهانی ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم ساخته شده تا این افراد بتوانند در شرایط مطلوب به تحصیل و توانبخشی برسند.

 

#صدای_اوتیسم_باشید

محمد رضا بازدید : 24 شنبه 01 شهریور 1399 نظرات (0)

فعالیت های بنیاد خیریه دست های مهربان در نیمه  اول سال ۱۳۹۹

کمپین سین امسال، سلامتی:

در آغاز سال جدید با توجه به روند  ادامه گسترش  شیوع کرونا  بنیاد خیریه دست های مهربان کمپینی را در جهت تهیه اقلام بهداشتی و سبد مواد غذایی برای خانواده های تحت پوشش بنیاد و خانواده های نیازمند در مناطق محروم تحت عنوان سین امسال سلامتی راه اندازی نمود.

بنابر گزارش واحد مددکاری بنیاد، گروه های هدف این کمپین اقشار ضعیف جامعه به ویژه کودکان بی‌سرپرست و زنان سرپرست خانوار  بودند بدین دلیل که این افراد کمترین توان را در تهیه اقلام بهداشتی داشتند با توجه به شرایط سخت معیشتی خود، بنیاد خیریه دست های مهربان در اولین مرحله از کمپین با حمایت حامیان مهربان خود اقدام به تهیه‌ی ماسک و اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده کرده و این بسته های بهداشتی را به دست خانواده‌های نیازمند و کودکان بی‌سرپرست تهران و سایر شعبه‌های خود در سطح کشور رسانده همچنین یک تیم از مددکاران بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان در زمان توزیع، چگونگی استفاده از اقلام بهداشتی و شیوه‌های خودمراقبتی در مقابل ویروس کرونا را به مددجویان آموزش دادند.

در مرحله دوم کمپین، مابقی بسته‌ها که شامل ماسک، ژل ضدعفونی‌کننده، مایع ضدعفونی‌کننده‌ی سطوح و دستکش لاتکس بود، به مناطق محروم ارسال شده و در میان اقشار نیازمندِ این مناطق، از جمله کودکان بی‌سرپرست توزیع گردید.

در پایان کمپین، بنیاد خیریه دست های مهربان توانست اقلام بهداشتی را به دست  ۳۲۰۰ خانوار تحت‌پوشش (بالغ بر ۱۵ هزار مددجو) خود برساند و شیوه‌های خود مراقبتی در مقابل ویروس کرونا را به آن ها آموزش دهد.

کمپین کرونان:

بنیاد خیریه دست های مهربان با توجه به تجربیات قبلی خود از کمپین سین امسال سلامتی اقدام به طراحی و راه اندازی کمپینی دیگر با اهدافی مشابه اما در ابعادی گسترده تر تحت عنوان کمپین کرونان نمود.

کمپین کرونان در کنار اهداف مشابه خود با کمپین حمایتی – بهداشتی سین امسال سلامتی اهدافی دیگر از قبیله تأمین مایحتاج زنان سرپرست خانوار را در اولویت های حمایتی خود قرار داده بود زیرا که بسیاری از این بانوان سرپرست خانوار به علت گسترش ویروس کرونا در تهیه نیاز های معیشتی خود و خانوادهی تحت سرپرستی خود با مشکل مواجه شده بودند.

در طی این کمپین بنیاد خیریه دست های مهربان اقدام به توزیع سبد مواد غذایی و اقلام بهداشتی در میان خانواده های نیازمند که تحت سرپرستی مادر خانواده بودند نمود.

شایان ذکر است که هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون کشور هم از این کمپین حمایت کردند هنرمندانی از قبیل: فاطمه گودرزى، تهمینه میلانی، لیندا کیانی و محمد رضا عیوضی.

#کرونان

کمپین صدای اوتیسم: ( تابستان ۹۹ )

بنیاد خیریه دست های مهربان در سال ۱۳۹۶ پروژه احداث مدرسه ای هوشمند در زیربنای شامل ۱۷۰۰ متر  واقع در شهرک ولی عصر ناحیه ۳ آموزش و پرورش اصفهان را شروع کرد که هدف از احداث چنین پروژه ای  ایجاد یک بستر آموزشی نوین برای کودکان اوتیسمی خانوار های نیازمند استان بود.

این پروژه عمرانی – تحصیلی  اکنون در مراحل پایانی خود یعنی تجهیزشدن قرار دارد که در راستای این امر کمپین صدای اوتیسم طرح و اجرا شد.

شایان ذکر است که چهره های معروفی همانند: هادی عقیلی، شایان مصلح، حسن اکلیلی، مهدی باقربیگی از حامیان این کمپین بوده اند.

این مدرسه در سه طبقه ساخته شده که در طبقه سوم خدمات توانبخشی شامل گفتار درمانی ، رفتار درمانی ، فیزیوتراپی و … ارائه خواهد شد و طبقات اول و دوم آن شامل ۱۴ کلاس خواهد بود.

اعتباری که برای ساخت و تجهیز آن توسط  بنیاد نیکوکاری دست های مهربان اختصاص داده شد مبلغی بالغ بر ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/ ۳۰ میلیارد ریال بود همچنین مدیریت این مدرسه تحت نظارت بنیاد نیکوکاری دست های مهربان می باشد که توسط نیروی انسانی متعهد و متخصص اداره خواهد شد.

#صدای_اوتیسم_باشید

کمپین مداد نارنجی:

از دیگر کمپین های حمایتی هرساله بنیاد میتوان به کمپین مداد نارنجی اشاره نمود که با هدف تهیه و توزیع پک های لوازم التحریر در میان کودکان نیازمند و ایتام اجرا می شود.

محمد رضا بازدید : 26 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

مشخصه اختلال بیش فعالی و کم توجهی در بزرگسالی

اختلال بیش فعالی و کم توجهی در بزرگ­سالان باعث ایجاد رفتارهای تکانشی، ضعف تمرکز و ریسک پذیری­های شدید می­شود.

بیش فعالی و کم توجهی به اطراف، اصولا اختلالاتی است که ما درمورد کودکان می­شنویم و حتی بسیاری از ما نمی­دانیم که ممکن است این اختلال تا بزرگ­سالی هم ادامه پیدا کند. البته لازم به ذکر است که اغلب کودکانی که درگیر بیش­فعالی­ یا کم توجهی به اطراف خود هستند، با روش­های مختلف (رفتار درمانی و دارو درمانی و…) به بهبودی کامل یا نسبی می­رسند.

همان­طور که پیش­تر اشاره شد، تعداد محدودی از افراد این اختلال را از کودکی با خود به بزرگ­سالی می­برند اما سوال مهمی که پیش می­آید این است که مشخصه­های یک بزرگ­سال مبتلا به بیش فعالی یا ADHD چه می­تواند باشد؟

در بزرگ­سالان معمولا بیش­فعالی تخفیف پیدا می­کند ولی رفتارهای تکانشی، ضعف تمرکز و ریسک پذیری ممکن است بدتر شوند. این مسائل ممکن است با یادگیری، کار و نحوه ارتباط فرد با دیگران تداخل پیدا کنند. بسیاری از بزرگ­سالان بیش­فعال با ورود به جامعه روزبه­روز احساس سرخوردگی و ضعف بیشتری دارند و حس می­کنند که دیگران آنها را درک نکرده و برای آنها ارزش قائل نیستند.

آنها خود را محور اصلی زندگی می­دانند و می­خواهند که توجه همه به خودشان باشد. چرخ زندگی برای آنها خوش بچرخد و موفقیت­های بدون تلاش پیش آید. یک ناکامی هرچند کوچک برایشان ضربه بزرگی بحساب خواهد آمد.

اضطراب

اضطراب­های شدید به وقت مواجهه با یک موقعیت از پیش تجربه نشده، یک نمونه دیگر از علائم بیش­ فعالی به حساب می­آید. اضطراب این افراد شدت خیلی بالاتری نسبت اضطراب افراد معمولی دارد. حتی می­توان دست­های خیس از عرق سرد اضطراب را هم از مشخصه­های آن­ها نام برد.

افسردگی

وجود اضطراب همیشگی و نگرانی از اتفاق های پیش بینی نشده، می تواند زمینه ساز افسردگی­های شدید در افراد مبتلا به اختلال بیش­فعالی باشد. جوانان مبتلا به این اختلال آینده روشنی را برای خود نمی­بینند و حتی جلوه سیاهی که از آینده در ذهن خود دارند باعث می­شود فعالیت و تلاشی هم برای موفقیت نداشته باشند.

اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین و سوءمصرف مواد در بزرگسالان مبتلا به ADHD شایع است. فردی که همیشه آینده را سیاه می­داند و موفقیت نه در خود که در دیگران می بیند، به یقین می توان گفت اعتماد به نفس پایینی دارد و همچنین اعتماد به نفس پایین انسان را به سمت مصرف و حتی سوءمصرف مواد می­کشد.

به طور کلی بزرگسال مبتلا به بیش­ فعالی را می­توان فردی دانست که همیشه با دوران سرگردانی نوجوانی دست و پنجه نرم می کند و همیشه در مقطع حساس وجود دارد و همیشه باید تحت درمان روان­درمان باشد. این افراد حتما باید جلسات مشاوره دوره ای خود را دنبال کنند و از راهنمایی مشاوران بهره گیرند.

 

#صدای_اوتیسم_باشید

محمد رضا بازدید : 24 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

خودکفایی بر روان فرد تاثیر مثبت می گذارد

حس خودکفایی در سنین مختلف از نیازهای انسان است و باعث ایجاد مسئولیت­پذیری و عزت­نفس می­شود اما همین حس ممکن است در نوجوانی ،فرد را به چالش­های متفاوتی بکشاند.

زمانی­که از خودکفایی حرف می­زنیم بیشتر افکار به سمت خودکفایی­های اقتصادی،شکوفایی­های صورت گرفته، تحریم و… می­رود اما غافل از اینکه ما از بدو تولد تا زمان مرگ با این مسئله دست و پنجه نرم می­کنیم.

هر فرد در هر سنی که به عزت نفس برسد، لزوم رسیدن به خودکفایی و تکیه به خود در کارهای مختلف را درک خواهدکرد. بسیار زیباست اگر برای انجام کارهای مختلف به دیگران وابسته نباشیم و بتوانیم خودمان وظایف مختلف را انجام دهیم، که صد البته در هر سنی با واکنش­های متفاوت از طرف خود و دیگران مواجه خواهیم شد، در ادامه مطلب به آن پرداخته می شود.

خودکفایی در خردسالی

خودکفایی در سنین و موقعیت های مختلف، معنی­های متفاوتی می­دهد. مثلا زمانی­که یک کودک خردسال می­خواهد خودش بند کفش ببندد و یا خود به تنهایی قاشق غذا دست گرفته و ناهار بخورد، یعنی فرد دلش می­خواهد خودکفا باشد. اما در این زمان بیشتر پدر و مادرها بر مسئله آموزش اهمیت می­دهند و اجازه انجام کار را به تنهایی به دلبند خود نمی­دهند که این کار اشتباه است. والدین باید اجازه دهند فرزندان از همین سن، شیرینی تکیه کردن بر خود را درک کرده و تاجایی که ممکن است و به خود آسیب نمی­رساند، کارهای خود را انجام دهند.

کودک مسئولیت­پذیر

کودکانی که تا حد زیادی مسئولیت کارهای خود را می­پذیرند و همه به عنوان یک بچه خوب از آنها یاد می­کنند، همان افرادی هستند که در خردسالی با مفهوم رفتاری خودکفایی آشنا شده­اند می­دانند که باید خودشان کارهای خود را انجام دهند. این افراد رفته رفته به افراد موفق و با برنامه تبدیل خواهند شد.

نوجوانی شاید پردردسر

نوجوانی اوج زمانی است که فرد می­خواهد همه ­جا و همه چیز را به تنهایی درست کند و یک فرد کاملا خودکفا باشد، حتی همین موضوع باعث می­شود که نوجوانی را سنی حساس بدانیم چرا که نوجوان برای اثبات خود به دیگران، با هیچ کسی مشورت نکرده و خود را عالم می داند، این افراد به دلیل تجربه پایینی که در زندگی دارد، بسیار زود هم به چاه می­افتد.

ایجاد مسئولیت و القای حس مسئولیت پذیر بودن به نوجوانان، یکی از راه­هایی است که والدین می­توانند از آن برای کنترل فرزند خود به کار گیرند. متاسفانه اکثر والدین بارها و بارها به نوجوان خود گفته­اند که­ (تنها وظیفه تو درس خواندن است که باید آن را به خوبی انجام دهی) و همین جمله باعث می­شود که فرزندان خود را در مقابل خانواده مسئول ندانند و حس صمیمیت نکنند.

جوانان  و چالش خودکفایی

خودکفایی در دوران جوانی برعکس دوره­های قبل زندگی، شکل و نقش دیگری دارد، در این دوره نه تنها خود فرد بلکه دیگران هم از او انتظار دارند که تا حد زیادی به خود تکیه کند و حتی برخی مسئولیت­های خانواده را هم بر عهده گیرد. اما خانواده­ها باید در نظر بگیرند که جوانان خود زیر فشار مستقل شدند هستند و اگر درجایی با موفقیت روبرو نشدند، باید حتما از طرف والدین حمایت روحی بگیرند.

سخن آخر

افراد در همه سنین خود به خودکفایی گرایش دارند اما نکته مهم در این بین حمایت و آموزشی است که خانواده ها باید از خردسالی تا جوانی و حتی بعد از آن باید از فرد داشته باشند.

#صدای_اوتیسم_باشید

 
محمد رضا بازدید : 28 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

آموزش های جنسی و رفتاری یکی از اصلی ترین نیاز های نوجوان اوتیسم در حال بلوغ است

حساس ترین سن هر فرد که حتی در مواقعی می توان آن را یک نقطه تایین کننده در زندگی دانست، نوجوانی فرد است. در این سن فرد به بلوغ می رسد و بسیاری از تغییرات و جسمی و روانی را تجربه خواهد کرد. نوجوان اوتیسم با توجه به عدم ارتباط مناسب با دنیای بیرون این مرحله را بسیار سخت تر از دیگر افراد پشت سر خواهد گذاشت.

علائم بلوغ در فرد اوتیسم با دیگر افراد جامعه یکسان است و تفاوت خاصی ندارد. در زبان دیگر می توان گفت نوعی اختلال مغزی، مانعی برای رشد و بلوغ جسمی فرد ایجاد نخواهد کرد.

در دوره‌ی سنی بلوغ جنسی با توجه به تغییراتی که ازلحاظ فیزلوژیکی و روان‌شناختی برای نوجوان پیش می‌آید، امکان بروز رفتارهای هیجان مدار و لغزش‌های جنسی بیشتر است. در افراد دارای اتیسم نیز، مشکلات خود این اختلال به چالش جدید بلوغ نیز اضافه می گردد و در نهایت منجر به افزایش فشار روانی برای خانواده ها می گردد، که با حس های همچون خجالت، احساس گناه، اضطراب و گاها خشم همراه است، و اینکه در نهایت منجر به بروز رفتارهای جنسی نامناسب از سوی فرزندشان می گردد.

یک نوجوان دارای اوتیسم ابتدا باید شناخت و درک درستی از اطراف خود داشته باشد که البته این شناخت با آموزش به این طیف از افراد به دست می آید. یقینا سطح درک طیف اوتیسم از فضای اطراف به میزان شدت اختلال در فرد وجود دارد. پس نباید انتظار داشت که همه افراد در این طیف به خوبی یادگیرنده مسائل مربوط به حریم شخصی باشند و رفتار های یکسان از خود بروز دهند.

همه آموزش ها در حیطه بلوغ در اوتیسم نیز باید به صورت مرحله ای انجام شود به عنوان مثال باید این بچه ها را متوجه نمود که اتوبوس، خیابان و … فضای عمومی هستند و یا اینکه هر فردی برای خودش یک حریم خصوصی دارد که افراد دیگر اجازه ورود به آن حریم را ندارند. سپس هنجارها و قوانین هر یک از این سه حیطه باید برای فرد توضیح داده شود و با تکرار و تمرین مداوم، فرد را به حداقل مهارت لازم برای رعایت هنجارهای عمومی رساند.

در آموزش ها به نوجوان درحال بلوغ اوتیسم همیشه موارد دفاع از خود و حریم خصوصی یاد می شود، چراکه  کودکان و نوجوانان با اختلال اتیسم به احتمال بالاتری در معرض خطر آزار و تجاوز جنسی هستند لذا توانمند کردن این افراد برای مراقبت و حفاظت از خود تا حد امکان و همچنین مراقبت و هشیاری والدین این افراد می تواند در کاهش این آسیب ها نقش بسزایی داشته باشد.

 

#صدای_اوتیسم_باشید

محمد رضا بازدید : 28 سه شنبه 14 مرداد 1399 نظرات (0)

اثرات اشتغال زایی در موسسه­ های خیریه

 

نه پولی داشت که بتواند اشتغال زایی کند نه اصلا شغل درستی داشت. فقط و فقط هنری دارد که پبش تر از اهمیتش بی­اطلاع بود. نمی­دانست با استفاده از همین کار که با عشق و علاقه انجامش می­دهد و به خوبی آن را بلد است، می­تواند روزی درآمد کسب کند.

قبل از آنکه با موسسه آشنا شود، هر روز به فکر آن بود که چگونه شکم خود و فرزندانش را سیر کند غافل از آنکه او یک سرمایه بسیار ارزشمند در ذهن و دستان خود داشت. او می­توانست گلیم ببافد، یعنی نه اینکه از روی دل خوشی و سرگرمی یاد گرفته­ باشد بلکه در شهر او همه زنان و دختران گلیم بافی می‌کردند. او هم یاد گرفت اما گوشه ای از ذهنش گذاشته بود تا خاک بخورد.

مدت­ها با مشکلات مختلف مالی دست و پنجه نرم می­کرد تا با موسسه حمایتی آشنا شد. زمانی­که برای اولین بار به آنجا رفت، رویش را پوشانده بود. فکر می­کرد قرار است دستی از غیب ظاهر شود و به او پول بدهد و او هم با خجالت هر دفعه از همان دست پول بگیرد، اما تقدیر چیز دیگری برایش رقم زده بود.

نه دستی برای ترحم در کار بود و نه چشمی برای نگاه­های عجیب. او با تعدادی مربی روبرو شد که به زنان و کودکان فنون مختلف را آموزش می­دادند و پس از آموزش، آن­ها را در دنیای کسب و کار حمایت می­کردند.

دیگر خجالت نمی­کشید. حرف از توانایی ها و خود کفایی اش بود. بحث ها گرد لیاقت و شکوفایی او به میان می­آمد نه فقط کمک­های مالی ماه به ماه و دوره­ای. دلش به آینده خوش شد و به سرعت آنچه یاد می­دادند را یاد می­گرفت. آنقدر زود و آنقدر خوب که دیگر نیازمندی هایش از خاطر خود و اطرافیانش پاک شد.

او همیشه یک خانم باعزت نفس و آبرودار بود اما حالا یک تغییر کرده بود. او دیگر یک خانم شاغل آبروند بود. دیگر حتی کارگاهی دارد که در آن به خانم های دیگر  آموزش می­دهد و کمک می­کند. او دیگر یک خانم شاغل با آبروی اشتغال­زا است. شاید طی کردن مسیر از بی­راهه راحت تر باشد اما او راهش را درست رفته بود.

اشتغال زایی در موسسه‌های خیریه

 

بسیاری از موسسه ها مانند موسسه دست‌های مهربان این امکان را برای قشر ضعیف جامعه فراهم آورده­اند که نه تنها برای رفع نیازهایشان به کسی وابسته نباشند بلکه خود به تنهایی فردی موثر در جامعه بوده و حتی به همنوعان خود در امور مختلف کمک کنند.

در موسساتی به این­صورت، فقط به رفع نیازهای مادی فرد به صورت مقطعی فکر نمی­کنند بلکه سعی بر توانمندسازی افراد دارند تا مشکلات فقط در کوتاه مدت از بین نرود و کرامت انسانی افراد در سطوح مختلف اقتصادی نیز حفظ شود.

حمایت از همه افراد آموزش دیده در بازار کار نیز یکی دیگر از مواردی است که بنیاد های نیکوکاری مد نظر قرار می­دهند چرا که آموزش به تنهایی نمی­تواند تاثیر فراوانی روند ایجاد کسب و کار داشته باشد و باید حمایت اولیه صورت بگیرد. هیچ فردی قبل از رسیدن به خودکفایی کامل به حال خود رها نمی­شود.

 

#صدای_اوتیسم_باشید

 
محمد رضا بازدید : 25 سه شنبه 14 مرداد 1399 نظرات (0)

۵ راه برای تشخیص چرم طبیعی

چرم، ماده ای طبیعی است که با مشخصه‌های مختلفی مانند انعطاف‌پذیر بودن، داشتن شناسنامه، بوی خاص و مقاومت در برابر حرارت، نوع اصلی آن را می توان از نوع مصنوعی‌اش تشخیص داد.

به زبان ساده تر می­توان چرم را به ماده­ای تعریف کرد که طی یک فرآیند به اسم دباغی از پوست حیوانات به دست می­آید. در اصل فرآیند دباغی، پوست های فساد پذیر را به یک ماده طبیعی پایدار تبدیل می­کند که به صورت پایدار برای استفاده در وسایل گوناگون کاربرد دارد.

از گذشته تا به حال وسایل چرمی نه تنها مورد علاقه ما ایرانی­ها بوده بلکه اکثر مردم جهان استقبال بی نظیری به خصوص در فصل زمستان از فرآورده­های چرمی داشته­اند. در گذشته و بدون وجود اطلاعات و دسترسی به مواد مختلف برای ساخت چرم مصنوعی، مردم راحت تر می­توانستند به آنچه می­خرند اعتماد کنند و با خیال راحت از وسایل چرمی خریداری شده خود لذت ببرند اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، تشخیص چرم اصل از مصنوعی تا حدی سخت شده است اما غیرممکن نیست. نکات مختلفی وجود دارد که هنگام خرید یک وسیله چرمی، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه در تشخیص چرم از غیر چرم، باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت:

۱_ چرم طبیعی، نرم و دارای انعطاف است و به راحتی می توان آن را به اطراف جهت داد و خم کرد، در حالی که چرم مصنوعی، پلاستیکی و خشک تر است. شما با لمس کردن می­توانید چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر قصد خرید یک کیف چرمی دارید، قبل از خرید، بدنه کیف را کمی به طرفین تکان دهید و دسته­های آن را خم کنید. اگر حالت شل و انعطاف‌پذیر بود، می­شود گفت یکی از مشخصه­های چرم را دارد.

۲_ یکی دیگر از راه­های شناخت چرم طبیعی از غیر طبیعی، چک کردن شناسنامه آن است. چرم طبیعی شناسنامه دارد و شما می­توانید هنگام خرید شناسنامه آن را از فروشنده بخواهید در این صورت خیالتان راحت است که چرم طبیعی خریده‌اید.

۳_  همه ما می­دانیم که سطح چرم طرح دارد و صاف نیست. روی سطح چرم طبیعی طرح­های غیر تکراری دارد و قابل دنبال کردن نیست، اگر چرمی را مشاهده کردید که طرح­های منظم و تکراری داشت مطمئن باشید که شما نوع مصنوعی و پرسی آن را مشاهده کرده­اید.

۴_ با بو کردن چرم می­توانید به طبیعی یا مصنوعی بودن آن پی ببرید، چرم مصنوعی بوی پلاستیک می­دهد.

۵- چرم طبیعی در برابر حرارت نیم­سوز می­شود و بوی آن شبیه موی سوخته است اما چرم مصنوعی در برابر حرارت می­سوزد و بوی پلاستیک می­دهد.

 

#صدای_اوتیسم_باشید

 

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 90
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 139
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 219
  • بازدید ماه : 574
  • بازدید سال : 28,524
  • بازدید کلی : 43,839